piątek, 5 września 2014

Hodowla fasoli

W klasie IV uczniowie będą prowadzić obserwację wyhodowanej samodzielnie fasoli. Hodowlę fasolki założymy w szkole. Potrzebujemy do tego:
  • 1 doniczki (może być to dowolny pojemnik, np. po dużym jogurcie lub małe wiaderko),
  • ziemi ogrodniczej, 
  • 1 plastikowej łyżki,
  • 1 ziarna fasoli.

Uczniowie będą prowadzić obserwację przez okres 3 tygodni. W tym czasie powinni codziennie obserwować ją i dbać o nią poprzez:
  • umieszczenie jej w miejscu,  którym będzie miała dostęp do światła,
  • podlewanie jej co 3 dni małą ilością wody
Uczniowie mają za zadanie także notować wyniki swojej obserwacji w tabeli:


W rubryce "uwagi" mogą wpisać wszystkie swoje uwagi (np. uszkodzenie rośliny, potrzebę zastosowania podpórki, itp). Rubrykę "podlewanie" uzupełniamy wstawiając znak "+" (jeżeli tego dnia miało miejsce) lub "-" (jeśli tego dnia roślina nie była podlana).

Po upływie 3 tygodni uczniowie przyniosą wyhodowane fasolki oraz uzupełnione tabelki do oceny. Oceniana jest obserwacja prowadzona przez ucznia, a nie wygląd rośliny! Nie ma co się przejmować jeśli roślinka się złamie, zgnije czy po prostu nie wyrośnie - w takim wypadku kontynuujemy obserwację wpisując tylko w rubrykę "uwagi" opis sytuacji.
Aby otrzymać ocenę bardzo dobrą uczniowie muszą okazać wypełnioną tabelę (nawet jeśli roślina nie wyrośnie, to wypełniamy tabelę zgodnie z prawdą) i roślinę. Okazanie samej tabeli może być ocenione najwyżej na ocenę dobrą, zaś samej rośliny - na ocenę dopuszczającą.

PRACA DODATKOWA (tylko dla chętnych)
Dodatkowo uczniowie szczególnie zainteresowani mogą przeprowadzić także doświadczenie badające jedno z wymienionych poniżej zagadnień:
  • wpływ obecności soli na kiełkowanie i rozwój roślin
  • wpływ natężenia światła na barwę roślin
  • wpływ dostępności wody na kiełkowanie i rozwój roślin.
Uczniowie chcący wykonać tą pracę muszą samodzielnie zaplanować doświadczenie, wykonać je, opisać i wyciągnąć wnioski.

Powodzenia!!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz