poniedziałek, 6 października 2014

Jak opisać doświadczenie?

Opis doświadczenia powinien zawierać:

1. Problem badawczy
Problem badawczy to zagadnienie, które badacie.
2. Waszą hipotezę
Hipoteza to twierdzenie, które wydaje się prawdopodobnym rozwiązaniem problemu badawczego. Całe doświadczenie ma na celu jej potwierdzenie lub odrzucenie.
3. Opis jak zorganizowaliście doświadczenie:


  • jakiego sprzętu użyliście
  • ile czasu je prowadziliście,
  • jak wyglądała próba badawcza,
Próba badawcza to ta, na której dokonujemy badania. Musi mieć odpowiednią ilość powtórzeń i być reprezentatywna.

  • jak wyglądała próba kontrolna,
Próba kontrolna to ta, która sprawdza prawidłowość przeprowadzania doświadczenia.
  • jak wyglądał przebieg doświadczenia.
4. Wyniki.
5. Wnioski.

PRZYKŁAD:
Problem badawczy: Wpływ wody na żelazo.

Hipoteza: Woda powoduje korozje (rdzewienie) żelaza.

Sprzęt: 6 plastikowych kubeczków, woda, 6 gwoździ.
Czas trwania: 7 dni
Próba badawcza: 3 gwoździe umieszczone w kubkach napełnionych wodą.
Próba  kontrolna: 3 gwoździe umieszczone w pustych kubkach. 
Przebieg doświadczenia: 3 kubeczki napełniłam do 1/4 wodą i umieściłam w nich gwoździe. 
do 3 pozostałych kubeczków włożyłam same gwoździe. Pozostawiłam je na 7 dni.
Wyniki: 3 gwoździe umieszczone w kubeczkach z wodą pokryły się rdzą, 3 gwoździe umieszczone w kubkach bez wody nie zmieniły się.
Wnioski: Woda spowodowała rdzewienie gwoździ.

22 komentarze:

  1. świetne! Wszystko zrozumiale opisane! Nie miałam żadnych pytań! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nic się nie da zrozumieć żenada

    OdpowiedzUsuń
  3. W teksie brak ważnych informacji do matury takich jak np. jak formować wnioski (muszą być jednozdaniowe).

    OdpowiedzUsuń
  4. super wszystko dobrze wyjaśnione dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  5. Mega :) Zrozumiałam bardzo dokładnie. Pomogło mi to bradzo.

    OdpowiedzUsuń
  6. swietnie bardzo mi pomogłes dzięki


    OdpowiedzUsuń
  7. Dzięki, nawet po 6 latach od wstawienia pomaga w projektach :D

    OdpowiedzUsuń
  8. muszę powiedzieć, że gdyby nie to to jestem spłukany na fizyce, schemat działania bardzo mi pomógł podczas wykonywania różnych doświadczeń

    OdpowiedzUsuń